+Follow or +Home
I ANIESH LAYH ♥

Jangan menghakimi manusia.
Saturday, December 22, 2012, 0 Lover[s]


suara hati aku terpanggil untuk menulis satu entri. mungkin tentang hati. mungkin tentang apa yang bakal akan berlaku nanti. apakah ia?

dah banyak kali pun kita dengar pepatah omputeh mengatakan, "Don't Judge a Book by Its Cover". rata-rata manusia mengetahui tentangnya. bukan aku saja. ramai. dah tersebar luas tentang pepatah tuu. bukan aku sorang saje yang tau. boleh dikatakan seluruh pelusuk dunia seolah arif tentang pepatah tuu. (ergghh! booooring)

apa yang aku tau, realiti kehidupan yang sebenar, sebenarnya bukan layh semudah ABC atau Aliff Baa Taa. lagi-lagi kena hadapi dengan pelbagai jenis manusia. ada yang mcm itu, ada yang ini. berbeza. apetah lagi, yang busuk hati, yang wangi hatinya, yang baik budinya, yang cantik akhlaknya, dan yang lain-lainnya.

pernah korang tengok tv, sambil makan pop corn atau nasi, ataupun, biskut ke roti dan tiba-tiba satu perwatakan jahat seorang perempuan atau lelaki dan korang seolah, "eee, aku benci betul dea neh.", "alahaiii, kenape bodoh sangat?". pernah? kadang-kadang ape yang terjadi di tv adalah ape yang pernah terjadi pada kehidupan realiti. tak percaya? *ambil cermin, cerminkan diri sendiri.

did you know how hard i'm trying to change? so, please don't judge. aku rase dah tak perlau nak jadi orang yang dah berusia dan perwatakan seperti kanak-kanak. apetah lagi menjadi kanak-kanak yang pendek akalnya sampai semua benda yang aku nak cerita. banyak lagi yang aku simpan dalam dada. tak perlu aku nak heboh semua.

apa yang aku niatkkan pun hanya Dia saje yang tau. tak perlu aku nak cerita, lepastu, lansung satu ape pun takde improvement nya. nampak?

pokonya, jangan cuba menghakimi manusia. kerana sesungguhnya kau tak pernah layak untuk menghakimi, dan Allah S.W.T. adalah yang selayaknya. 

aku percaya akan kuasa-Nya. apepun mampu berlaku kelak. semua atas kehendak-Nya. Allah Maha Besar. sentiasa.
<--Older Post | Newer Post-->